Tuesday, July 29, 2008

PELAJAR TIDAK HORMAT DAN SAMSENG DENGAN GURU..SATU FONEMENA KINI..

Entah mengapa teringin saya mencoret tentang kelakuan pelajar kali ini..mungkin kerana setelah banyak apa yang berlaku pada saya tentang kesamsengan dan ketidakhormatan pelajar pada guru,mungkin juga saya adalah warden dan seorang guru disiplin disebuah sekolah yang memerlukan perhatian yang penuh dan khusus dari para guru..harini seorang pelajar akibat dimarahi saya ekoran salah lakunya telah mengugut untuk panggil ‘geng luarnya’ untuk melawan saya..itu saya tak ambil pusing..yang saya ambil pusing ialah nasibnya dan kesanggupanya membuat perlakuan sebegitu rupa..bila disorot secara menyeluruh kita dapati insiden sebigini adalah satu fonemena yang menjadi lumrah dalam diari kebanyakan sekolah ..tak kira dimana,tak kira apa status sekolah..sekolah menegah.sekolah agama..kita pernah terbaca murid serang guru..guru ditumbuk murid..diugut dan sebaginya..antara factor yang mendorong perlakuan tak elok ini pada seorang murdi itu ialah:

- kurang didikan akhlak dan agama khususnya dirumah.
- Masalah rumahtangga ibu bapa yang mempengaruhi sikap anak..anak berisiko besar menjadi keras hati dan samseng bila rumahtangga kucar kacir..
- Pengaruh rakan sebaya..
- Ingin menunjuk2 kekuatan dikalangan rakan2..
- Ingin menjadi popular dikalangan rakan(hero) bila mampu buat “kesamsengan” yang orang lain takut nak buat
- Ego tidak bertempat
- Tidak ada kesedaran tentang peri pentingnya mendapat berkat dari seorang guru..
- Tidak ada perhatian khusus dari guru terhadap masalah seorang murid hingga dia tension dan memberontak..
- Kadang2 guru mengambil sikap berlebihan dalam menangani masalah displin..
- Kekurangan sesi kauseling
- Suasana gejala kebejatan social dikalangan remaja di Negara kita menjadi bualan pelajar dan timbul suatu teladan yang tak baik ditiru untuk merasa perilaku tersebut
- Pengaruh massa- tv/internet/ hp / majalah


KESIMPULAN..

Memang sukar dan susah untuk menghadapi pelajar2 zaman sekarang yang memerlukan seribu ketabahan jiwa..mereka semakin terhakis rasa hormat kepada guru..kepatuhan kepada guru semakin jauh dari jiwa mereka..ini menjadi satu fonomena dimna2 sekolah..Kementerian Pelajaran perlu menekankan pembawaan pembelajaran yang mendidik jiwa bukan mendera minda yang berorientasikan peperiksaan tapi sahsiah tak kemana..ini suatu isu YANG MESTI DIPANDANG BERAT OLEH BAKAL GURU..USTAZ..USTAZAH..gaji banyak tiada makna jika hasil tidak sampai kemana..

No comments: